Wortelkanaalbehandeling

Wanneer u last hebt van een tand of kies bij het drinken van warme of koude dranken, of het eten van een ijsje, kan dit wijzen op een wortelkanaalontsteking. Een röntgenfoto bij de tandarts geeft direct uitsluitsel. Als dan blijkt dat het zenuwweefsel in het wortelkanaal ontstoken is, dient een zenuwbehandeling te worden uitgevoerd.

Om te voorkomen dat de ontsteking van het wortelkanaal zich uitbreidt naar het kaakbot is het noodzakelijk het ontstoken weefsel te verwijderen. Onder plaatselijke verdoving boort de tandarts een gaatje in de tand of kies tot het wortelkanaal bereikt is. Het ontstoken of afgestorven zenuwweefsel wordt verwijderd en het kanaal wordt uitgevijld en gedesinfecteerd om te zorgen dat er niets achterblijft. Wanneer het kanaal weer brandschoon is, wordt de tand of kies pas gevuld.

Goede pijnstiller
Een wortelkanaalbehandeling van een tand duurt ongeveer een half uur, bij een kies – die meer wortelkanalen heeft – duurt de behandeling circa een uur. Door de verdoving is de behandeling niet pijnlijk. Er kan echter wel napijn ontstaan door irritatie van het behandelde wortelkanaal. Deze typische ‘zenuwpijn’ duurt enkele dagen en is te onderdrukken met een goede pijnstiller. De tandarts geeft hiervoor na de behandeling een advies of recept mee. Soms wordt een antibioticum voorgeschreven.

Verkleuring
Soms verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling. Dit is in de meeste gevallen te verhelpen door middel van een bleekbehandeling.